Slovensko-Austrálsky Ikaros.

Autor: Steven Nagy | 27.9.2007 o 6:00 | (upravené 18.7.2011 o 23:51) Karma článku: 7,50 | Prečítané:  2893x

O tomto, na Slovensku málo známom krajanovi Karolovi Ligetim som uvejnil článoček v januári minulého roka pod titulkom Slovensky Ikaros . Teraz, keď dostávame možnosť pridávať na blogy aj klipy, našiel som a pripojil sem päť minútovú reportáž odvysielanú Austrálskou televíziou o tomto neobyčajnom lietadle v roku 1985.

Reportérka popisuje Stratos ako domácky vyrobené lietadlo, ktoré je v kategórii ultra ľahkých a vypadá z jedného uhla ako lietajúci motýlik, z druhého ako bumerang a lieta ako čmeliak.
Ligetiho Stratos ohromil odborníkov svetovej aeronautiky. Keď svoj Stratos predviedol na medzinárodnej leteckej prehliadke v americkom Oshkosh (Texas), dostal sa na prvé stránky správ agentúr okolo sveta. Má však problémy získať technickú a finančnú podporu v Austrálii.
Jeho konštruktér - Karol Ligeti, odvážlivec, bývalý automobilový pretekár je však tiež požehnaný postojom nikdy sa nevzdať.
On, jeho manželka Helena a dve deti utiekli z Československa do Austrálie pred siedmymi rokmi (1978). V kuchyni svojho bytu v Melbourne začal budovať svoj prvý Stratos. Po niekoľkých rokoch dokončil prototyp na zalietavanie. Neskôr po niekoľkých bleskových lekciách lietania bol pripravený aj Karol. Startos sa pomestí na vlečku po šírke a môže sa ťahať za autom. Váha Stratosu je iba 75 kíl. Spojené konce krídel dodávajú tomuto veľmi ľahkému lietadlu neobyčajnú pevnosť. Odolá od +5 do - 6 násobku gravitačného zaťaženia takže je schopné leteckej akrobacie.
Vidieť Stratos lietať po prvýkrát je ohromujúci zážitok. Veľmi nápadité spojenie koncov krídel je špičkovým pokrokom v aeronautike. Predné canardové krídla smerujú dozadu pod 120 stupňovým uhlom a napájajú sa na hlavné nosné krídla s vertikálnymi pojítkami ktoré nielen dodávajú pevnosť ale slúžia aj ku ovládaniu lietadla. Súčasnou aktiváciou klapiek na koncoch oboch krídel lietadlo je schopné meniť výšku letu bez sklonu. Tieto črty robia toto lietadlo jedným z najbezpečnejších na lietanie ako aj pristávanie.
Leteckí inžinieri a experti sa snažili prísť na tekéto čosi dlhšie ako dekády.
Keď Stratos pristáva, vypadá ako keby padal. Tým, že nepotrebuje sklon je pre pilota o moc jednoduchšie nasmerovať stroj na centrálnu čiaru pristávacej plochy. Už len táto črta by výrazne znížila nehodovosť malých lietadiel.

Zatiaľ existuje iba jeden Stratos, originálny prototyp, ale s 50 objednávkami Ligetiho produkčný model je pripravený na výrobu. Ten bude väčší a rýchlejší ako prototyp, bude lietať asi 200 km/h rýchlosťou a doletom asi 1000 km. Bude poháňaný vrtuľou skrytou v tuneli ktorý bude súčasťou trupu s motorom od 28 do 52 koní.
Behom ďalších dvoch mesiacov bude prvý produkčný model Ligetiho Stratosu dokončený a dosiahnutie tohto bodu bude kulminácia sna pre Karola a Helenu.
Ale čelia obrovským prekážkam, lebo Austrálske regulácie leteckých autorít diskriminujú v Austrálii domácky vyrobené lietadlá. Za každých osemdesiat domácky vyrobených lietadiel zo zahraničnia len jedno jediné v Austrálii vyrobené dostane súhlas regulačných autorít. Už len preto Stratos bude lietať v Europe a Amerike vyššie a rýchlejšie ako v Austrálii.
A cena? Menší obnos ako vydáte za priemerné rodinné auto a spotreba menej ako priemerny motocykel.

Krátko po tejto reportáži Karol tragicky zahynul. Viď. podrobnosti na linke Slovensky Ikaros . Jeho sen ostal neuskutočnený...česť jeho pamiatke.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Je to ako manželstvo. Vlhovci sa dohodli s Magonim

Slovenka povedala, že ho potrebuje.

Komentár Zuzany Kepplovej

Rešpektovať najnovšie poznatky? Fuj, aké liberálne

Neinformovanosti a dogme sa priznal rovnaký status ako poznaniu.


Už ste čítali?