Trošku histórie. V minulosti chodiť vľavo bolo celkom bežné a logické. Vyplývalo to z faktu, že drvivá väčšina ľudí na svete sú praváci. Až 90 percent. Zvyšok sú ľaváci, alebo “ ľavo-praváci”. Ešte aj dnes väčšina nástrojov, zbraní etc. sú modifikované pre pravákov. V dávnej, dosť násilnej minulosti skoro každý nosil nejakú reznú alebo bodnú zbraň, zavesenú na ľavom boku pásu, aby ju mohol pravou rukou vytasiť a v prípade potreby sa brániť. Ked niekto šiel naproti, tú pravú ruku s ktoru by sa bránil mal na strane protiidúceho.
Teda obaja ako sa k sebe približovali kráčali po ľavej strane cesty. Tak isto na koňoch. A naviac, na kone sa pravákom lepšie skáče z ľavej strany, naviac to bolo aj bezpečnejšie, nakoľko neboli nikomu v ceste.
Takže logicky prevádzka na cestách ako sa doprava zhusťovala, bola na ľavej strane. Ku koncu 18-tého storočia, však začali prevážať väčšie náklady na vozoch ťahaných niekoľkými pármi koní. Tieto vozy nemali sedadlo pre kočiša. Ten sedel na poslednom ľavom koni hned pri vagone, aby pravou rukou, v ktorej držal bič, mohol šibať kone. Prirodzene on mal snahu, aby protiidúci voz ho obišiel po ľavej strane, aby mohol vidieť potrebný priestor medzi vozmi a určiť aj priestor pre kone a kolesá protiidúceho voza. Pre tento spôsob dopravy bolo lepšie jazdiť na pravej strane cesty. Približne v tom istom čase pomohla tomuto zvyku Francúzska revolucia. Pred revolúciou sa panstvo samozrejme viezlo na kočiaroch. Chudoba, ako to bolo už zvykom po pravej a panstvo ich na kočiaroch predbehovalo vľavo . Ale po páde Bastily sa aristokracia nechcela zviditeľnovať a na cestách sa pridala k chudobe na pravej strane. Užívanie pravej strany vo Francii uzákonili v roku 1789. Počas Napoleonských vojen Monsieur Bonaparte to potom nanútil podmaneným krajinám. Nie konzervatívnej Británii a jej kolóniam. Aj Rakúsko Uhorsko a Portugalsko, Škandinávia atd. ostali po starom - skoro sto rokov . No a po rozpade Československa, v roku 1938 herr Hitler to bez opýtania “nasolil” aj Česku, a Slovensko to adoptovalo približne v tom čase. Na ktorej strane sa jazdí lepšie? Aký je to rozdiel pre šoféra? Mnohí sa určite dostanete do krajín s prevádzkou na ľavej strane, ako Južnej Afriky, Indie, Japonska alebo Austrálie. Dokonca z Slovenska môžete autom do Anglie, vlastným autom. Mám skúsenosti šoférovania na oboch stranách, tak môžem na to trochu komentovať. Mne sa zdá, že to nie je žiadny rozdiel, ani jedna strana nemá výhodu alebo nevýhodu. Nezvyklosť trvá iba prvé momenty, niekedy hodiny zmeny, kým si človek navykne na rozdiely a pravidlá. U kždého to je individualné. Ja to robím tak, že sa snažím sledovať niekoho, kto jazdí stejným smerom, dúfajúc, že to nie je nejaký podobný neznalec pravidiel ako ja, a takto navykám na nové dopravné pravidlá. Bohužial, sa občas stalo, že som na moment stratil ostražitosť a autom zašiel na “špatnú” stranu, a prekvapený v duchu nadával na protiidúcich, ktorí vlastne šli správne, a určite tiež nechápavo nadávali na toho nadzunganého cudzineckého blbca - mňa!!! : - )