reklama

Raj a peklo

Raj: Na juhu Veľkej Austrálskej Bariery - podľa prírodovedcov najväčšieho útvaru vybudovaného na našej planéte živočíchmi - sa nachádza Hayman Island. Na ňom sa nachádza Hayman Island Resort. Je luxusný, pre „obyčajných smrtelníkov” finančne nedostupný. Pre zaujímavosť, za jednu noc v tom resorte sa vysolí priemerne v prepočte 63000 Sk, tie najdrahšie 108000 Sk. Ale keď tam chcete ísť len tak skúsiť, minimum to sú dve noci, takže tie sumy zdvojnásobte. Na každého jedného hosťa je tam individualny zamestnanec, všetky service sú zabudované do podzemia ostrova a prístup k izbám je tunelmi, takže hosť skoro ani nevidi obsluhu. Doviezli tam 600 000 rôznych rastlín z celého kontinentu, stovky obrovskych paliem aj z Melbourne a vôbec to okolie hotela, budovy, bazény atď. sú rozprávkove. Skutočný raj na zemi. To a to okolie, pláže, morský život pod hladinou....to je ten raj z nadpisu môjho článku.

Písmo: A- | A+
Hayman Island
Hayman Island 

A teraz to peklo: To sa v duchu prenesme na druhú stranu tohto ostrova, kde sa nám prihodilo čosi strašného, a ked na to aj po rokoch pomyslím, ma ešte aj dnes zalieva studený pot. Boli sme štyria - dva menželské páry - plus osemmiestna motorová loď. Na západnej strane ostrova sme si našli pekný záliv. Kilometre nádherných pláži a široko-ďaleko ani ducha. Bohužiaľ, nakoľko sa začal odliv, sme nemohli kotviť pri pláži, loď by nám skončila na súši a potom by sme tam museli trčať šesť hodín a čakať na príliv. Radšej sme zakotvili 200 metrov od brehu, asi dvadsať metrov od brala týčiaceho sa z mora veľkosti rodinného domu. Okolo brala sa zdalo byť dobre miesto na potápanie sa s okuliarmi, šnorchlovanie. Kotva sa zachytila v hlbke medzi skalami a korálmi na dne. My muži sme si dali plutvy a okuliare a sme sa šli podívať pod hladinou. Tam to bolo nádherné. Ako v tých prírodovedných filmoch o tropickom podmorskom svete, svet rybky Nema, ale v skutočnosti. Voda teplunká a priezračná, okolo život ako v akváriu. Krásne farebné korále, úplný raj. Zabudol som aj na čas. Držal som sa pri tom brale, lebo najviac života bolo v jeho blízkosti. Steny príkre, slizké, a padali priamo do mora, nedalo sa zachytiť, alebo vyliezť a si odpočinút. Aj priateľa som stratil z dohľadu. Na druhej strane útesu som zacítil silný prúd. Odliv ma začal unášať. Držal som sa v “závetri”, kde prúd bol mierny. Sem - tam mi natieklo do okuliarov, a aj do hrdla. Slaná voda je nepríjemná, a občas som musel tú vodu vypudiť, čo bolo dosť únavné.Dostal som sa k okraju útesu na druhej strane, odkiaľ som dúfal už vidieť loď, nejak sa k nej dostať a oddýchnuť si. Medzitým manželka sa šla trochu namočiť, len tak z loďky, ale zrazu začal ju unášať prúd. Darmo plávala, a robila čo mohla, nestačila! Priateľ, s plutvami stačil, zaplával k nej, zbavila sa gumenných topánok, čo mala na ochranu proti ostrým korálom, ale tie ju ťahali dole. On ich jej vzal, ale už stratila hodne energie. Sama späť na loďku už nemohla, prúd bol silný a už aj tak bola ďaleko. Priateľ síce mal gumenú odev čo ho nadnášalo, a uistil ju, že dopláve pre loď. Jeho manželka totiž, vidiac že je zle, skúšala naštartovať motor, čo nešlo, a v tej panike zabudla aspoň hodiť nejaké lano alebo záchranný pás! On začal plávať spät k lodi, ale nešlo to ani jemu! Za svoju námahu spravil tak tri metre a ešte potreboval ďalších tridsať k lodi. Nevládal. Vzdal sa a zabočil doľava k útesu. Moju manželku zalialo zhrozenie. Si uvedomila, že nemá pomoc, že to je koniec, jej ubudlo veľa síl, nemala šancu na záchranu, sa pomaly vzdávala a doslova sa začala topiť! Zaliala ju panika!!! Darmo sa snažila udržať nad vodou, vlny ju zalievali, sa začala dusiť!Ja som sa v tomto okamihu vynoril spoza steny útesu. Ona keď ma zbadala, zúfalo zavolala, HELP - strácam sily! Som si okamžite uvedomil, že je zle.....Veľmi zle. To bola asi najvýkonnejšia plavba v mojom živote, pravda bolo to po prúde, hneď som bol pri nej, sa ma zachytila, ale celá vysilená ma ťahala dole pod hladinu, napil a dusil som sa aj ja a z posledných síl plával, aby sme sa udržali ako-tak nad hladinou, bol som tiež vysilený.....ale predsa len nejako spoločne, nikdy nepochopím ako, po centimetroch sme ten prúd spolu prekonali, doplávali sme k bralu odkial som sa predtým vynoril, dokonca našli miestečko, akési sedielko nad hladinou na skale, aj keď slizkej, nejako sa tam vydriapala, úplne vysilení sme mohli nabrať dych, a aspoň desať minúť mlčky, vďační, že sme sa neutopili, zhlboka dýchali a s z tej hrôzy preberali. Priateľ už bol pri brale, celý vyčerpaný tiež lapal dych. Sme si mlčky uvedomili, že sme sa práve znova narodili....Medzitým priateľova manželka, v šoku a panike, doteraz iba potencialnu tragédiu zmätene sledovala, a konečne naštartovala motor, a sa snažila s loďkou zacúvať k nám, ale korály kotvu nepustili. A keby aj cúvla, mohla počas manévru v tom prúde naraziť na bralo. Nemala s tým zručnosť. Sme ju ukľudnili a keď som nadobudol síl a bol schopný doplavať k loďke, uvolniť kotvu a primanévrovať k útesu. Bol to incident, na ktorý nikdy nezabudnem, a nechápem prečo neskončil zle..... ...dodnes ked si na tú drámu pomyslím, ma zalieva studeny pot.....------------------------------------------------------------------------------------------------------Odvtedy som dostal veľa rád čo robiť, keď človeka vezme silný prúd na mori. Najlepšia bola od Austrálskych záchranárov z Surf Life Saving: Nepanikovať a nesnažiť sa plávať proti prúdu a ten prúd prekonať. To je zbytočné. Treba sa nechať unášať, najlepšie na chrbte. Prúd spôsobený prílivom alebo odlivom je ako obrovská rieka. Po čase sa zmierni a ustane. A vtedy môžete začať plávať k najbližšiemu brehu. Alebo takto získať čas, aby ste dali iným šancu a vás zachránili.

Steven Nagy

Steven Nagy

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Don't cry for me Argentina.. I'm on my way to see you soon. Zoznam autorových rubrík:  PoznávacieVtipnéSmutno-vážnePolitickéInformačnéExistencionalistickéOsobnéSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu