reklama

Cudzinec a Cigán

Po dlhšej dobe pobytu za morom, som zavítal opäť na Slovensko . Tam som zažil pre mnohých na pohľad celkom banálny, ale pre mňa zaujímavý príbeh, ktorý vo mne nechal hlboký dojem.

Písmo: A- | A+


Pobudol som v Bratislave asi týždeň neďaleko Centrálneho Trhoviska. Na Robotníckej ulici bližšie k rohu k Osadnej som našiel hostinec U KAROLA (Bratislavčania možno ho poznajú), v ktorom popri veľkej TV obrazovke pre hostí mali aj počítač s pripojením na internet. Prišiel mi vhod, lebo takto pri pivku som si mohol vybaviť e-mailovú korešpondenciu s priateľmi v mojej, teraz už druhej domovine - Austrálii.
Zavítal som tam skoro každý deň a už som skoro všetkých pravidelných návštevníkov poznal po menách. Zaujal ma jeden, ktorého volali Fero. Chodil sa pozerať na šport. Človek neurčitého veku s hnedou pleťou, skromne oblečený. Bol zrejme častým návštevníkom, lebo aj krčmár ho volal krstným menom. Sedím si v kútiku a ťukám na klávesy. Cez hluk z televízora a konverzáciu hostí som počul prosbu Fera o pomoc. Chcel zistiť čas odchodu vlaku do Zemianskych Kostolian a cenu za lístok. - “Ale bjež do rici, co tu furt ondzíš?!” Niekto naňho zahundral.
Takýto surový prístup je tam možno bežný, ale mne sa to nezdalo prijateľné. Už som končil svoje posedenie pred monitorom a tak som sa mu ponúkol, že ak trošku počká pokúsim sa mu tie informácie zistiť cez internet. Samozrejme bol rád a nakoľko som ešte neskončil moje maily, zavolal som na krčmára, aby mu na môj účet načapoval pivko. Ostýchavo ďakoval, že on vraj nepije. “Ale však si len daj, čo tu robíš drahoty”, nabádal ho krčmár. Fero si teda bojazlivo sadol k baru, ale za tých pár minút, čo čakal, si iba tak uchlipol penu, pohár nechal skoro plný.
Za chvíľu som našiel informácie pre Fera, vyrovnal svoj účet za internet a pivá a ako som odchádzal, Fero prišiel za mnou a ešte raz sa poďakoval. Takto idúc , dal som sa trochu s ním do debaty. Rozrozprával , ako sa teší domov k rodinke, ale musí počítať každú korunu, ako žije v podnájme u Rómov tam na druhej strane Vajnorskej, že nemá na poriadne topánky a dlhuje za podnájom. Momentálne robí kdesi kuriča v kotolni , ale len na krátko a ťahá to od výplaty k výplate. “Vidíte, ja mám tmavšiu pleť a verte, robil by som hocičo a hocikde, keby to bolo lepšie platené. Ale keď vidia, že som tmavej pleti, pomyslia si, aha cigáň . ” Zmĺkol a sklopil oči. Zamyslel som sa. “A vy ste odkiaľ?” Spytoval sa Fero. Možno ma vyzradil môj dialekt alebo iný postoj k nemu. “Z cudziny? Z Rakúska alebo Nemecka?” - “Ešte ďalej?” - “Z Ameriky?” Nechcel som si úplne odhaliť karty, ale bol zvedavý. Priznal som sa, že veru až z Melbourne, Austrálie. “Z Austrálie!!” - “Môj, môj.... je to možné, z tak ďaleka?” - “Ako dlho trvá cesta? A to loďou, alebo ....? ”...a potom máličko ostýchavo: “Môžem sa spýtať koľko taká letenka stojí” ...Povedal som ....”Bože môj, toľko peňazí som ešte pokope ani nevidel”. Bolo mi trápne, bol som zahanbený.
Fero sa zadumane zahladil do prázdna.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mal pred sebou tohto, v jeho očiach “ opereného” cudzinca, lebo pravda, keď je - až z Austrálie, musí byť poriadny pracháč. Keď si on len takto odskočí do Bratislavy, kedy sa mu zachce a ja nemám ani na podnájom, na večeru, darčeky pre rodinku - alebo na topánky. V Austrálii predsa musí byť ako v raji, ulice vydláždené opálmi, chodníky zlatom.....

Vedel som, že nefajčil, ani nepil. To som videl v hostinci. Videl som, že je skromný, ale aj hrdý človek a ani nedokázal by požiadať o malú “pôžičku” - finančný príspevok. ...A ja som zase nemohol vedieť kde by môj prípadný príspevok skončil. Však som ho poznal iba kratučko - a v Bratislave sa nájdu aj všelijakí ľudia..... Mal som trochu dilemu. Práve sme sa prechádzali na Vajnorskej pred potravinami, keď som zbadal, ako Fero iba sucho preglgol. Určite myslel na tie dobroty na policiach vo vnútri. Dostal som nápad. Navrhol som Ferovi, či by mi neprišiel pomôcť s nákupom, vraj: “Ferko, manželka ma prosila, aby som nakúpil niečo do zásoby. Pre všetkých, aj naše deti”, klamal som - žiadne deti nemám.... “ale ja ten váš tovar veľmi nepoznám. Nemohli by ste mi poradiť?" Fero prikývol a sme vstúpili do malej samoobsluhy. “Vyberte, ako keby ste vyberali pre seba a vlastnú rodinu. Vyberajte veci, ktoré poznáte, na čom by vaša manželka, aj deti tiež radi pochutnali” - nabádal som ho.
Fero mi teda popisoval, čo vyberal a nakladal do vozíčka. Všimol som si, že to bolo preňho utrpenie. Skoro som cítil Ferove úvahy:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja by som si to nemohol nikdy dovoliť kúpiť. Nedostupné, drahé veď za tie peniaze by som mohol.... Ale henten tu....tomu je hej...

Vozík bol poriadne naložený a prešli sme k pokladnici. Fero mi vedľa našiel a podal veľkú škatuľu a počkal pri východe. Zaplatil som a objemný nákup preložil na lavičke pri východe do škatule. “To vám vystačí na dlho"...poznamenal. "Môžem vám pomôcť?” navrhol. Ja som sa pozrel na Fera a teatrálne som sa buchol do čela so slovami: “Ferko, teraz mi čosi napadlo. Asi mi už neslúži pamäť. Do čerta! Zabudol som, že dnes sme pozvaní na večeru do reštaurácie a zajtra skoro ráno cestujeme preč. Toto všetko, čo som tu nakúpil nemôžem brať so sebou. Snáď len túto maličkosť pre naše deti” Zaklamal som a vybral som z hromady dve Fidorky. “Už to nemôžem vrátiť! Čo keby ste si tento celý nákup vzali pre svoju rodinku?" Určite prekukol moju lož, ale aj v dobrom pochopil môj zámer. Prvýkrát som videl na jeho ustráchanej tvári úsmev, ale aj zvlhnuté tmavé oči. Mňa v tom momente zalial neopísateľne dobrý pocit. Ferkovi hrudka v hrdle dovolila len zašepkať skromné “Ďakujem”.... ako som sa s ním rozlúčil.

Steven Nagy

Steven Nagy

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Don't cry for me Argentina.. I'm on my way to see you soon. Zoznam autorových rubrík:  PoznávacieVtipnéSmutno-vážnePolitickéInformačnéExistencionalistickéOsobnéSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu